Plastische chirurgie is in de meeste gevallen een optionele medische ingreep. Als een optionele procedure zullen slechts weinig plastische chirurgen een operatie uitvoeren tijdens de zwangerschap, hoewel niet alle vrouwen aangeven dat ze zwanger zijn of denken dat ze zwanger zijn voordat de operatie is gepland. Dit betekent echter niet dat zwangere vrouwen hun zwangerschap kunnen verbergen voor de plastisch chirurg.

Plastische chirurgie Voorafgaand aan de operatie

Bloedtesten worden voor alle operaties, inclusief plastische chirurgie, besteld. De tests zorgen ervoor dat de patiënt gezond is, bloedgroep in het geval dat een transfusie nodig is en een zwangerschapstest. De bloedtesten vóór de plastische chirurgie kunnen één tot twee weken voor de datum van de plastische chirurgie worden uitgevoerd, maar zwanger worden in de tijd tussen de voorbereidende onderzoeken en de operatie zal in de meeste ziekenhuizen niet onopgemerkt blijven. Vlak voor de plastische chirurgie wordt in de meeste ziekenhuizen een zwangerschapstest uitgevoerd om te controleren of er sinds de laatste zwangerschapstest geen zwangerschap meer is voorgekomen. Zelfs als de patiënte de plastisch chirurg verzekert dat ze niet zwanger is, wordt er toch een test uitgevoerd voor de veiligheid van de ongeboren foetus.

Risico’s van plastische chirurgie

De risico’s van plastische chirurgie voor de zwangere vrouw zijn dezelfde als bij elke andere chirurgische ingreep, maar de zwangerschap kan de werking van het immuunsysteem verminderen, waardoor het risico op infectie na de operatie toeneemt. Er zijn ook potentiële problemen met anesthesie, foetale controle en postoperatieve medicijnen die nodig zijn om infectie te voorkomen en de pijn te verlichten.

Maar een keizersnede is ook een chirurgische ingreep!

Ja, een keizersnede is een grote operatie, maar na de operatie loopt de foetus geen risico meer. De herstellende nieuwe moeder kan antibiotica en pijnmedicatie nemen omdat de gevolgen voor de foetus niet langer een probleem zijn. Keizersneden zijn de laatste tijd een onderwerp van verhitte discussie in de klinische gemeenschap. Een verhoogd aantal vrijwillige keizersneden heeft geleid tot bezorgdheid voor zwangere vrouwen die het risico lopen op chirurgische complicaties wanneer de vaginale bevalling niet gecontra-indiceerd is, dus sommige verloskundigen kiezen ervoor om geen keizersneden aan te bieden, tenzij er goede redenen zijn.